Regularity er billig – her kan du starte med bilen du bruker til og fra jobb til daglig. I tillegg er det svært spennende og utfordrende både for fører og kartleser, og et godt samarbeid i bilen er nødvendig for å lykkes.
Det hele er ganske morsomt.
Regularity består av flere type etapper, og her kommer en kjapp gjennomgang av disse.
Pålitelighetsetapper
Dette kan sammenlignes med fartsetapper i rally, men poeng er her IKKE å komme seg raskest mulig fra A til B. Derimot skal du til enhver tid være på riktig sted til riktig tid. Du får oppgitt en hastighet du skal kjøre i, og underveis er det hemmelige tidskontroller som registrerer med tidels nøyaktighet hvordan du ligger an.
Kartleseren loser føreren gjennom pålitelighetsetappene ved hjelp av en tidstabell, som forteller hvor en skal være for hver 300 meter på etappen.
Orienteringsetapper
Ved hjelp av tulipanpiler i kjøreordren skal man her kjøre en fastsatt rute. Det kan ofte være gjennom gårdstun, rundt ripsbusker og andre utfordringer – og ikke minst der du normalt ikke ville valgt å kjøre… Her er det langt enklere å finne fram dersom du har en kalibrerbar trippteller i bilen.
Når du har blitt mer erfaren (B- og A-klassen) får du færre tulipanpiler og må orientere ut i fra kart.
Ferdighetsetapper
Disse kjøres på avsperret område, og skal i utgangspunktet følge autoslalåmreglementet. Ofte er det baner som er bygget opp med kjegler på parkeringsplasser e.l., men rett som det er er det også kjøring på bilcross- eller gokartbaner.
Resultatene utarbeids på bakgrunn av hvor mange tilleggs sekunder du opparbeider deg i løpet. På pålitelighetsetappene får du sekunder for å være for sein/rask, på orientering får du sekunder for å kjøre feil og på ferdighetsetappene får du sekunder for å passere kjegler feil – eller utføre stopp på feil måte.